U-boot
VIIC típusú német tengeralattjáró
Technikai adatok:
- Vízkiszorítás: felszínen 769 tonna, lemerülve 871 tonna
- Hossz: teljes 67,1 m, nyomásálló test 50,5 m
- Szélesség: teljes 6,2 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 17,7 csomó (33 km/h), lemerülve 7,6 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 15 170 km 10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 150 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (14 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: 88 mm-es ágyú 220 lőszerrel
- Legénység: 44–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 230 m
- Végzetes mélység: 250–295 m
Történet:
A VIIC típus volt a német U-boot erő igáslova. 1940 és 1945 között 568 VIIC típusú tengeralattjárót állítottak hadrendbe. A típus gyártása egészen a háború végéig tartott. Az első VIIC típusú tengeralattjárót, az U–69-et 1940-ben állították hadrendbe. A VIIC típus egy hatékony fegyver volt és szinte mindenhol jelen volt, ahol a német U-boot-ok tevékenykedtek, bár hatótávolságuk nem volt akkora, mint a IX típusnak. A VIIC típus a második világháború elején, a német katonai sikerek végén állt szolgálatba, és tanúja lehetett, ahogy a Szövetségesek tengeralattjáró-ellenes taktikája legyőzi a német tengeralattjárókat 1943 és 1944 között.
A VIIC típus, a nagy sikereket elért VIIB típus kissé módosított változata. Motorja és teljesítménye nagyon hasonlít, de nagyobb mérete és tömege miatt valamivel lassabb volt a VIIB típusnál. Sok VIIC típusú hajót szereltek fel Schorchellel (légperiszkóp), 1944-ben és 1945-ben.
Valószínűleg a leghíresebb VIIC típusú tengeralattjáró az U–96 volt, ugyanis erről az U-bootról szól A tengeralattjáró (Das Boot) című regény (Lothar-Günther Buchheim), illetve az ebből készült filmadaptáció.
Érdekesség: (U-flak)
Az U-flak tengeralattjárók VIIC típusú U-bootok voltak (az U–441, az U–256, az U–621, és az U–951), melyeket úgy alakította át, hogy a felszínen kísérhessék a francia kikötőkből induló támadó tengeralattjárókat. az U-flakok jelentősen megnövelt légvédelmi tűzerővel rendelkeztek. Az U-flakok fedélzetére két darab négycsövű Flakvierlinget (légvédelmi ágyú), valamint egy darab 37 mm-es automata fegyvert szereltek. 1943 novemberében, kevesebb mint hat hónappal a kísérletezés elkezdése után, minden U-flak tengeralattjárót visszaalakítottak hagyományos U-boottá, mivel nem voltak túl sikeresek.
|