Nimród
Páncél vadász
TECHNIKAI ADATOK
hosszúság: 5,32 m |
szélesség: 2,30 m |
magasság: 2,80 m |
súly: 10,5 t |
legénység: 6 fő |
fegyverzet: 1 db 40 mm-es 36M Bofors légvédelmi gépágyú |
motor: 8 hengeres Büssing vagy GANZ VIII. VGT 107; 155 LE |
sebesség: 50 km/h (úton) |
hatótávolság: 225 km |
páncélzat: 6-13 mm |
TÖRTÉNETE
A Magyar Honvédség által 1940-ben rendszeresített Nimród alapját a Toldi harckocsihoz hasonlóan egy svéd tervezésû jármû, az L-62-es képezte. Ennek alváza hosszabb volt, mivel négy helyett 5 pár (bár kisebb) futógörgõvel szerelték. A magyar mérnökök áttervezték a tornyot, de a fegyverzetet megtartották, mert a Bofors gépágyút Magyarországon is gyártották. A második sorozatban a motoron változtattak: a német Büssing helyett annak GANZ licenszét szerelték be. A Nimródot eredetileg kettõs célra szánták, páncélvadászként és légvédelmi gépágyúként is számításba vették. A Szovjetunióban vívott harcok során kiderült, hogy elõbbi szerepkörében a gyengén védett célokat leküzdi, de hatástalan a T-34-esekkel és a KV-1-esekkel szemben. Annál inkább bevált, mint a páncélos csapatokat és a gyalogságot támogató önjáró légvédelmi löveg. Éppen ezért ezért a kezdetben a páncélosegységekhez rendelt Nimródokat 1943-44 fordulóján fokozatosan a légvédelmi tüzérséghez osztották be.
Képek:
|