| 		
		 
 Sd.Kfz. 2 Kleines Kettenkraftrad
 
 A II.világháború talán legbizarabb járműve  
Technikai adatok: 
    
        
            | hosszúság: 3m | 
            szélesség: 1m | 
            magasság: 1,2m | 
         
        
            | súly: 1,235 t | 
            legénység:1-3 fő | 
            fegyverzet: - | 
         
        
            | motor: Opel Olimpia 1,5l típusú 4 hengeres benzinmotor | 
            sebesség: 72 km/h (úton) | 
            hatótávolság: 260 km (úton) | 
         
        
            | páncélzat: - | 
            - | 
            - | 
         
    
 
Történet: 
A Kleines Kettenkraftradot (közismertebb nevén egyszerűen csak Kettenkradot) tekinthetjük a második világháború egyik legbizarrabb kialakítású, ugyanakkor az egyik legérdekesebb járművének. Kiváló terepjáró képessége miatt a katonák körében is népszerű volt. 
A fejlesztés története egészen az 1930-as évek közepéig-végéig nyúlik vissza, amikor  a Luftwaffe egy levegőben könnyen szállítható, jó terepjáró képességű vontató-szállító járművet próbált találni az új alakulata, az ejtőernyős fegyvernem (Fallschirmjäger) számára. Mivel az ejtőernyős egységek is rendelkeztek bizonyos nehézfegyverekkel, amelyek gyalogos vontatása illetve szállítása nagyon körülményes lett volna, ezért a probléma megoldása egyre égetőbbé vált. Kezdetben oldalkocsis motorkerékpárokkal próbálták megoldani a vontatást, de azok vonóereje és terepjáró képessége jóval elmaradt a kívánalmaktól. 
A probléma végleges megoldásának érdekében 1939 végén a Waffenamt pályázatott írt ki egy, a légierő igényit kielégítő könnyű vontatóra. A pályázat nyertese az osztrák NSU lett, amely a birodalom egyik legnagyobb motorkerékpár gyártójának számított. A tervek kidolgozása a kor egyik jeles német feltalálójának, Heinrich Erns Kniepkamp nevéhez fűződik. A jármű prototípusa 1940-ben készült el, míg a sorozatgyártás 1941-ben kezdődött. A jármű (gyári) típus jelzése HK-101, a Wehrmachtnál rendszeresített neve pedig Kleines Kettenkraftrad vagyis "kisméretű lánctalpas motorkerékpár" lett. 
 
 
  
Érdekesség:  
A gyártás még a háború után is folytatódott. 1945 és 1948 (1948 a gyártás leállításának éve) között mintegy további 550 jármű készült 
Képek: 
   
 |